Методика



Форум-театр не вирішує проблем, а шукає рішення. 

Не лікує душу, але дає можливість звільнити її.

ЗАВДАННЯ ФОРУМ-ТЕАТРУ:

  • Виявити та висвітлити актуальні питання, для їх вирішення. 
  • Спробувати різні варіанти вирішення складних ситуацій. 
  • Створити діалог між людьми.
  • Активувати життєвий та творчий потенціал, прокачати креативність
  • Навчитися вирішувати конфлікти без агресії

Що це?

¢ ФОРУМ-ТЕАТР - інтерактивна методика, в якій моделюється конкретна конфліктна ситуація, яка відображає соціально актуальне питання, з подальшим обговоренням з глядачами і пошуком шляхів виходу з програної ситуації, а також з можливістю глядача помінятися місцями з акторами для застосування знайдених шляхів вирішення проблеми. Це соціальна форма роботи.

Для чого? 

¢ Актуалізація проблеми:

-   усвідомити реальність проблеми;

-   зрозуміти, що вона може виникнути у кожного, у друга, у мене самого;

-   замислитися, як вести себе в такій ситуації.

¢ Побудова діалогу:

-   навчитися чути себе та інших;

-   навчитися говорити, щоб тебе почули та зрозуміли.

¢ Зміна поглядів:

-   надати можливість глядачам по іншому  побачити проблему;

-   надати інформацію, яка може змінити погляд на проблему.

¢ Зняття напруги:

- позбавлення емоційного (професійного) вигорання;

- примирення з непереборними обставинами.

¢Розвиток креативного мислення:

- пошук творчих рішень;

- розвиток емоційного інтелекту.

МЕТОДИКА РОБОТИ ФОРУМ-ТЕАТРУ 
(ЩО? ЯК? ЧОМУ? КОМУ?)

    Під Форум-театром (ФТ) мається на увазі методика інтерактивної роботи серед різних верств суспільства, спрямована на вирішення актуальних соціальних проблем і конфліктів. В рамках даної методики Аугусто Боаль ввів поняття «спект-актор» (англ. Spect-actor), замість звичного spectator (рус. Глядач), тим самим наділивши глядача можливістю не погоджуватися з тим, що відбувається на сцені, і, більш того, пропонувати свій власний варіант розвитку подій. Форум-театр передбачає наявність базової історії, яку спочатку розігрують по заздалегідь придуманому сценарієм. Дія йде по наростаючій і в момент кульмінації або, іншими словами, на піку конфлікту, мізансцена обривається «стоп-кадром» (тобто не показується, ніж ситуація вирішилася). Далі, раз по раз сцена переграється відповідно до уявлень глядачів (спект-акторів) і розвиток сюжету в більшій мірі залежить від їх інтервенцій. Інтервенції глядачів здійснюються шляхом виходу на сцену і програвання ролі персонажа таким чином, щоб вивести його з ситуації гноблення. Цей процес обговорень і інтервенцій з боку аудиторії, які відповідно до методики є одночасно акторами, був названий Боалем Форумом. Таким чином, суть методики полягає в спільному пошуку шляхів вирішення проблеми або виходу зі складної життєвої ситуації: гноблення, дискримінації або обставини, пов'язаного з будь яким конфліктом.

 Учасником Форуму може стати будь-хто, незалежно від праці, соціального статусу і віку.

 Для проведення Форуму не потрібно нічого, крім приміщення, часу і бажання учасників.

 

Принципові відмінності форум-театру від класичного

Рівний – рівному

Форум-спектакль передбачає рівність учасників і виконавців: на сцені грають непрофесійні актори; спектакль показується глядачам з тієї ж соціальної групи, що і автори історії (школярі - школярам, студенти - студентам, вчителі - вчителям і т.д.).

Інтерактивність

Глядачі - не пасивні, а такі ж учасники форум-вистави, як і актори (спик-актори). Вони беруть активну участь в дійстві: виходять на сцену і намагаються розіграти різні варіанти поведінки в запропонованої ситуації.

Актуальність проблематики

Тему форум-вистави вибирають ті, хто його створює. Це обов'язково якась соціальна проблема, яка багатьом з групи здається важливою і особистою.

Тема звужується до конкретної історії і перетворюється в спектакль.

Сюжети з життя

Форум-театр не передбачає постановку класичних або сучасних п'єс, творів художньої літератури, поезії. Історія твориться самими виконавцями, а не професійними драматургами, на основі тієї проблеми, яку вони вважають важливою, з використанням їх особистого досвіду.  

Хто є хто? Учасники ФОРУМ-ТЕАТРУ.



Джокер. Щоб зробити форум-спектакль, необов'язково бути режисером або психологом, треба бути захопленою людиною. Захопленим ідеєю, темою або тією групою людей, з якої ви працюєте. Джокером може бути будь хто, кому близька тема, хто вміє спілкуватися з аудиторією, вміє почути та швидко реагувати на те, що відбувається та знає правила створення та ведення форум-вистави.

ПРАВИЛА ДЛЯ ДЖОКЕРА. З книги А. Боаля:

Джокер повинен знати, коли перервати гру, як і яким чином розподілити ролі і як делікатно закінчити спектакль. Однак при цьому він повинен бути абсолютно непомітний. Важливо, щоб учасники сприймали Джокера як ведучого, але ні в якому разі не як режисера або начальника процесу, навіть у випадках, коли в ролі Джокера виступає режисер постановки. В ролі Джокера зазвичай виступав сам Боаль, який розробив ряд правил для цього персонажа.

 Джокер повинен уникати будь-яких дій, які можуть маніпулювати аудиторією або впливати на неї. Джокер ніколи не повинен нав'язувати аудиторії особисту інтерпретацію подій.

 Джокер нічого не вирішує сам. Він лише ставить під сумнів рішення, запропоновані аудиторією, і постійно питає у аудиторії, чи працює те чи інше рішення чи ні.

 Джокер стежить за тим, щоб інтервенції, запропоновані аудиторією, були реалістичними і застосовними в реальному житті. Він може запитати аудиторію, чи вірять вони, що таке рішення можливо, чи ні. Джокер може перервати інтервенцію спект-актора, якщо публіка вважатиме інтервенцію неправдоподібної.

 Бажано, щоб під час репетицій Джокер обговорював з акторами можливості введення нових персонажів, що не були показані в сцені. Наприклад, якщо Протагоніст живе з батьком, але в сцені не відображено мати, чи може вона бути задіяна як персонаж чи ні. Такі обговорення необхідні для того, щоб допомогти аудиторії в більш детальному розумінні показаної ситуації і щоб уникнути неправдоподібних і «чарівних» рішень, наприклад, введення неіснуючих персонажів, які допоможуть протагоністу вийти з ситуації.

 Джокер допомагає аудиторії в генеруванні ідей та дій.

 Для Джокера важливіше домогтися гарного обговорення, ніж закінченого рішень.

 Джокер повинен відчувати і розуміти аудиторію, міняти свою тактику в залежності від її потреб і інтересів.

Виконавці. Головне правило форум-театру - його створюють НЕБАЙДУЖІ ЛЮДИ. Неважливо, чим вони займаються і чи мають досвід гри на сцені. Кожен форум-спектакль побудований на життєвому досвіді, правдоподібності, тому ГРАТИ В НЬОМУ МОЖЕ БУДЬ-ЯКА ЛЮДИНА, яка зустрічалася з позначеної проблемою: проживала її сама або бачила поруч. Кількість акторів на сцені одночасно до 5-ти осіб. Вік не молодший 14 років.

Для гри в форум-виставі знадобиться три ключових навички, кожну з яких можна розвинути: тримати роль (образ), імпровізувати, чути себе та іншого.

Глядачі. Будь-яка аудиторія, група, якій цікава проблематика вистави. Ті, хто сидить в залі і дивиться, а потім пропонує свої рішення, не менш важливі, ніж виконавці на сцені. Глядачі можуть бути активними: відповідати на питання, пропонувати свої версії і навіть виходити на сцену в спеціально відведений для цього час (бланкі) - а можуть дивитися спектакль мовчки і обмірковувати проблему в своїй голові. Кількість глядачів від 30 до 120 людей.

ПРАВИЛА ГРИ ДЛЯ ГЛЯДАЧИВ (Спект-актор)

У книзі «Ігри для акторів і не акторів» Боаль розглядав свої театральні підходи як свого роду гру. Як і будь-яка гра, форум-театр має на увазі певні правила, без яких гра не може існувати. Правила, придумані автором для своєї аудиторії, досить прості.

 В першу чергу аудиторія дивиться спектакль, в якому розповідається про конфлікт, проблему або пригноблення.

 Одним з найважливіших елементів Форум-театру є Джокер або Ведучий вистави. Його завдання полягає в заохоченні аудиторії для того, щоб глядачі активно замінювали персонажів. Після того, як сценка закінчена, аудиторії дається можливість обговорити побачене між собою і подумати про те, як можна було б змінити ситуацію, показану в сценці.

 Бажаючих замінити персонажів запрошує на сцену Джокер. Згідно з правилами Форум-театру, аудиторія може замінити того персонажа, у якого є прагнення змінити ситуацію і перебороти пригнічення. Правила дозволяють також замінити інших персонажів, які могли б підтримати і допомогти основному персонажу в його діях, спрямованих на зміну ситуації. Саме з цієї причини, зазвичай в форум-театрі Антагоніст не замінюється, так як це саме той персонаж, який не зацікавлений у зміні ситуації. По суті, заміна антагоніста означитиме анулювання проблеми або конфлікту, що вимагає рішення.

 Важливо враховувати, що пропозиції повинні бути реалістичними і правдоподібними. Наприклад, не можна запропонувати варіант вирішення ситуації шляхом чарівництва або проголошення магічного заклинання.

 Якщо з якоїсь причини ніхто з аудиторії не наважується запропонувати і зіграти свій альтернативний варіант розвитку сюжету, спектакль буде продовжуватися і закінчуватися на тому ж моменті, як і в перший раз, де проблема залишається невирішеною і персонаж залишається в пригніченні.

 І останнім правилом для аудиторії є наступне: не можна пропонувати насильницькі дії в яких міститься пропозиція щодо зміни ситуації в спектаклі.

Експерт. Спеціаліст у тій темі, що обговорюється. Частіше психолог. Залучати експерта не обов’язково, але якщо тема складна, то експерт дуже допомагає. Він виступає на запрошення Джокера з коментарями до вистави або при необхідності, якщо розвиток подій йде хибним шляхом.

Функціональні компоненти форум-театру

Цільова аудиторія

Сучасні форум-театри демонструються як на вулиці («форум» перекладається з латині як «площа»), так і в аудиторіях навчальних закладів, бібліотек, установ і організацій. Нерідко форум театр використовується в рамках найрізноманітніших освітніх програм, піднімає гострі соціальні теми.  Робота за технологією форум-театр може бути ефективна для будь-якої групи, якій цікава тема форуму.

Актори 

Основними акторами форум-театрів є активні люди (вік не має значення), які зацікавлені і мотивовані займатися вирішенням своїх проблем через зміну себе та суспільства. Акторський склад може змінюватись та доповнюватись залежно від тематики та цільової аудиторії.

Джокер

Роль джокера (модератора, ведучого) полягає в організації процесу підготовки акторів, активізації аудиторії, він проводить вправи, коригує сценки, допомагаючи групі досягати найбільшої виразності. Керує роботою з аудиторією під час показу. Джокер - рівний серед рівних.

Сценки та сценарії

Сценарії створюють самі актори та актив групи з цільової аудиторії. При розробці сценаріїв необхідно враховувати, що основою будь-якої драматичної дії є конфлікт. В форум-театрі сцена закінчується на піку конфлікту. Конфлікт свідомо доводиться до максимальної гостроти. Рішення конфлікту не дається в сценарії, але сценарій повинен припускати декілька варіантів розвитку та рішення конфлікту.

Як це виглядає? Сценічний простір для ФОРУМ-ВИСТАВИ.

Сцена – без підвищення, на одному рівні з глядачами. Без мікрофонів та спеціального освітлення, без занавісу.

Реквізит та декорації – мінімальний, самий необхідний, який використовується в житті. Змінюють декорації самі актори.

Костюми – можуть використовуватись тільки для підсилення образу, як правило це звичайний одяг.

Музика - підбирається в разі необхідності, для підкреслення емоційних сцен.

Продовжується вистава з форумом біля двох годин.

Як це відбувається? Структура вистави ФОРУМ-ТЕАТРУ.

1.    Розігрів (10-15 хвилин)

Глядачі є активними учасниками форум-вистави, тому до початку дії на сцені вони повинні звикнути бути активними.

У класичному форум-театр Аугусто Боаль використовував прості тілесно-орієнтовані вправи для розігріву залу: привітатися з якомога більшою кількістю людей так, як ніби ви ... (зовсім незнайомі люди, дуже хочете звідси піти, дуже натхнені, замріяні та ін.); потиснути сусідам руки з закритими очима і т. д. Зазвичай краще працюють вправи, що припускають вільне пересування по простору. 

Якщо простір та аудіторія не передбачає подібного розігріву, використовуйте закриті і відкриті «включаючі» питання:

• про те, що відбувається тут і зараз ( - Підніміть руки, хто знає, що таке форум-театр. Хто вже брав участь в такому дійстві?)

• про відношення до теми вистави (Про що ви подумали коли почули назву вистави?)

• про особисті враження/історії (Поверніться до свого сусіда і розкажіть, що вам запам'яталося, поки ви сюди йшли. - Опишіть 3-мя словами, яка перед вами людина)

Вступ до теми

Якщо вистава піднімає якесь соціальне питання можна поговорити про нього, надати слово експерту. Але це не обов’язково, залежить від аудиторії, від її рівня підготовки.

Перед виставою потрібно розповісти в двох словах, що зараз буде відбуватися. Можна говорити приблизно наступне:

- Хто-небудь з вас бував раніше на спектаклях форум-театру? Підніміть руки. Дякуємо.

- А хто не був, але знає або здогадується, що тут буде відбуватися?

- А хто взагалі уявлення не має, навіщо ми вас сюди запросили?

- Щоб зрівняти наші шанси, зараз я розповім вам в двох словах, що тут буде відбуватися. Ми звикли, що театр - це щось таке, де є актори і глядачі. Актори зіграли, глядачі подивилися, поаплодували, якщо сподобалося, або швидше побігли в гардероб, якщо не сподобалося, і все відбувається майже однаково. 
Звісно, щось схоже на театр тут буде: ми покажемо вам невеличку виставу. Але в цій виставі гратимуть люди такі ж самі, як ви. Вони не професійні актори! Ось вони. (Виконавці можуть встати або помахати руками зі своїх місць.) Історію, яку ви побачите, вони придумали самі. Більш того, в певний момент у вас - за бажанням, ми нікого не змушуємо - буде можливість включитися в дію. Тому нам знадобиться ваша максимальна активність.

- Як ви бачите, у нас немає сцени, найпростіші декорації, виконавці мінятимуть їх прямо при вас. Вистава закінчується, коли я скажу «Стоп», а далі ми подивимося, що буде відбуватися. Чи готові? Починаємо.

2. Вистава (15-20 хвилин)

Якщо це потрібно, актори можуть вийти і кортко описати кого вони грають, Джокер може пояснити де відбувається дія.

Після розігріву починається показ вистави. Вона демонструється без перерв, сцена за сценою, як готували на репетиціях. Між сценами робляться короткі музичні перерви, які дають можливість змінити декорації, виконавцям - вийти з попередньої сцени і увійти в нову. Театральна частина форум-вистави завершується словом Джокера «Стоп» на кульмінаційному моменті.

3. Форум-обговорення (20 хвилин)

Виконавці займають свої місця в залі, на сцену виходить Джокер. Він каже: «Ось на цьому місці наш спектакль зупиняється», - і починає діалог з глядачами.

Питання Джокера до залу наступні:

• Що ви побачили?

• Як ви вважаєте, така історія могла б статися в житті?

• Давайте уявімо, що ми зараз з вами дивилися не виставу, а відео. І ось на цьому місці ми натиснули на паузу. Як вам здається, що могло б статися далі? (Глядачі пропонують різні версії. Джокер уважно слухає варіанти, може задавати додаткові запитання. Може попросити підняти руку тих, хто згоден з однією з версій. Джокер обов'язково підкреслює: «У нас немає завдання сказати, як правильно. Ми не знаємо. У нас є задача послухати різні точки зору, хто як вважає».)

• Як вам здається, головний герой (протогонист) - він який за характером? Якби ви зустріли таку людину в житті, щоб ви про нього подумали?

(Глядачі пропонують версії, Джокер може їх озвучувати голосно, якщо комусь не чутно.)

• А <ім'я героя-антагоніста> який?

• Ще там було кілька героїв. Які вони? (Джокер по черзі називає персонажів, глядачі діляться своєю думкою.)

• Ви дивилися історію з самого початку і побачили, до чого вона прийшла. Як вам здається, чи могли герої робити що-небудь по-іншому, щоб конфлікт не дійшов до такої точки? Як слід героям змінити свою поведінку щоб конфлікт не загострився, або взагалі не відбувся? Джокер слухає відповіді глядачів, при необхідності конкретизує. Питає, чи хоче хтось замінити героя? з якого моменту?

4. Повторний показ. Заміна акторів глядачами «Інтервенція» (60 хвилин)

Актори знову грають виставу, глядач зупеняє виставу і замінює актора.

Джокер говорить залу приблизно наступне:

- Ми зараз почнемо грати спочатку. І якщо комусь із вас здасться, що хтось із героїв може вести себе по-іншому: сказати чи зробити що-небудь інакше, - підніміть руку і голосно скажіть: «Стоп!»

- Задача глядача, який виходить на заміну змінити ситуацію на краще, позбавити героя від тиску, розв'язати конфлікт, вивести пратогоніста з під гноблення.

У першій сцені замінити можна всіх, крім <ім'я героя-антагоніста>.

Зрозуміло? Почали.

Поки Джокер розповідає це залу, виконавці готують сцену до початку вистави: переставляють реквізит, змінюють декорацію, а потім починають грати першу сцену.

Можна заміняти протагоніста і нейтральних персонажів. Не можна замінювати антагоністів. Це робиться тому, що саме антагоністи підкреслюють проблемну ситуацію і задають конфлікт, який вирішується на сцені.

Глядачі будь-якої статі можуть замінювати персонажів будь-якої статі.

Може вийти так, що хлопчик грає дівчинку і навпаки. Це сценічна умовність. Джокер промовляє це залу.

Бланк організований за наступною схемою:

1. Глядач зупиняє виставу. Почувши слово «стоп», Джокер зупиняє дію на сцені. (так прописано в методиці. Але на практиці зручніше одразу домовитись з глядвчем з якої репліки потрібно почати акторам повтор. Це дозволяє зробити дійство більш динамічним та заощадити час).

2. Джокер запитує глядача, який виявив бажання зробити інтервенцію, хто саме з героїв міг би повести себе інакше. Якщо звучить пропозиція замінити дії антагоніста, Джокер говорить, що цього зробити ми не можемо, як не можемо змінити неприємних нам людей в реальному житті. (В сучасному ФТ були вдалі спроби замінювати антагоніста але це залежить від задач, аудіторії та підготовленості акторів)

3. Джокер запитує ім'я глядача і уточнює, що, на його погляд, варто було б зробити головному або другорядного герою в цьому місці сюжету: Джокер пропонує глядачеві вийти на сцену і спробувати здійснити задумане, помінявшись місцями з виконавцем. Джокер пропонує залу підтримати глядача оплесками.

Коли глядач озвучує, що можна було б зробити на місці персонажа, виконавці уважно слухають і готуються до того, що доведеться зараз грати. Ця невелика підказка може полегшити подальшу імпровізацію. 

Актори повинні діяти в рамках своїх образів, відповідно до дій глядача. Але їх задача

Якщо це не перший бланк і глядачі готові пробувати, не промовляючи свої дії заздалегідь, питати кожного разу не обов'язково.

4. Джокер нагадує всім правила форум-театру: Заборонена нецензурна лексіка та фізичний контакт. Необхідно одразу зупинитися коли Джокер промовляє "Стоп". Неможна схвалювати дії антогоніста, неможна пропонувати рішення, які натякають на суіцид або інші потенціально опасні для будь-якого героя ситуації.

Загальні правила форум-обговорення

·       Заборонена нецензурна лексика;

·       Заборона фізичного контакту;

·       У виставі неможна замінювати антагоніста;

·       Неможна братись за надто складну або гостру конфліктну тему без експерта та без опиту;

·       Джокер дотримується нейтральної позиції в судженнях;

·       Неприпустимо, щоб в підсумку антагоніст залишився правий, а его дії схвалювалися. Потрібно передбачити можливість такого заключення та обов'язково порадитися з експертом, яким чином упевнити глядачів в хибності такоъ позиції;

5. Джокер уточнює, з якою репліки або дії глядач хоче продовжити сюжет. Виконавець замінної ролі віддає йому реквізит (якщо є) і йде на своє місце в залі.

6. Глядач розігрує сюжет, як вважає за потрібне. Виконавці, які залишилися на сцені (це антагоніст і, може бути, нейтральні персонажі) імпровізують в рамках своєї ролі. Це означає, що у героїв може змінюватися текст, але типаж і мотиви залишаються колишніми. У глядача в ролі одного з героїв може вийти змінити реакцію інших персонажів на сцені, а може не вийти.

7. У якийсь момент (коли дія на сцені доходить до кульмінації, щось змінюється або, навпаки, стає зрозуміло, що нічого не зміниться) Джокер говорить: «Стоп». Зазвичай це відбувається протягом 1-2 хвилин.

8. Джокер запрошує глядача, який тільки що грав роль, «вийти» з неї, віддати реквізит виконавцю, який повертається на сцену. (швидкий деролінг: Я не <ім' героя>, я - <ім'я глядача>). 

Джокер задає глядачеві питання:

• Як тобі було зараз?

• Якого ефекту ти хотів (а) домогтися?

• Як думаєш, вийшло? Чи змінилося що-небудь в ситуації?

• Чому? (Якщо ні, то чого не вистачило і що можна було б ще зробити? Якщо так, то як тобі вдалося?)

На ці питання відповідає не зал, а тільки той глядач, який зараз виходив на сцену. Всі спроби «прокоментувати» побачене Джокер повинен доброзичливо зупиняти, нагадуючи, що у того хто коментує, якщо він захоче, теж буде можливість вийти на сцену і спробувати свій варіант самому.

9. Зазвичай актори ніяк не коментують те, що сталося на бланку словами. Однак в виняткових випадках (якщо це досить важливо, але не до кінця зрозуміло) Джокер може запитати у когось  з виконавців, що залишалися на сцені, про внутрішні відчуття: чи змінилося що-небудь і як.

10. Джокер запитує зал:

Що ви побачили? Як змінилась ситуація? Як змінилась поведінка героїв? Чи вдалося вивести пратогоніста з під гнету? Як ще можна змінити ситуацію?

З цього обговорення Джокер заохочує інших глядачів здійснити інтервенцію.

11. Якщо бажаючих більше немає, Джокер пропонує ще раз продивитися виставу та нагадує, що глядачі мають право зупинити дійство та замінити когось з персонажів. 
Виконавці повертаються на свої місця і продовжують грати сцену, поки в залі хтось знову не скаже: «Стоп». Або грають до кінця.

Саме за рахунок палітри думок і варіантів поведінки, які проявляються на бланках, цей блок і отримав назву «форум» - громадське обговорення.

Про що обов'язково знати при проведенні бланків:

• Виходити на сцену і оголошувати свою думку перед усіма буває страшно. Джокер повинен сам підбадьорювати «сміливих» глядачів і ініціювати підтримку від залу (наприклад, закликати до оплесків).

• Може виникнути ситуація, при якій на бланки будуть прагнути виходити одні і ті ж люди. Активність - це корисно, але у інших глядачів може виникнути відчуття змови (Нібито виходить «підсудний» глядач), а також форум ризикує втратити свою поліфонію - різноманітність способів поведінки.

Джокеру потрібно намагатися дотримуватися балансу і запрошувати на сцену тих, хто ще не пробував свою версію. Робити це потрібно коректно.

5. Завершення (5 хвилин)

Коли зіграні бланки останньої сцени і ніхто не зупинив останній показ, Джокер оголошує про завершення вистави і запрошує усіх виконавців на сцену. Вони виходять і шикуються в ряд.

Кожен з виконавців по черзі представляється в форматі «Мене звуть <ім'я>, я грав (а) роль <ім'я>» і розповідає, що для нього було важливо в цьому спектаклі: чому хвилює тема, що відчуває / думає про цю ситуацію, що хотів(ла) би змінити в цій проблемі і т.д. Це можуть бути кілька фраз, заготовлених заздалегідь або імпровізованих на місці. Виступ кожного з виконавців має бути коротким і емоційно зарядженим.

Останнім говорить Джокер. Він також називає своє ім'я, каже, що нікого не грав, і озвучує свої особисті переживання і роздуми по темі. 

Після цього виконавці кланяються, глядачі аплодують і спектакль завершується.

Після вистави. Підсумки та відпрацювання результатів.

Після кожного показу варто проводити:

1. ДЕРОЛІНГ (вихід з ролі).

«Я не <ім’я героя>, я <своє ім’я>. Я знімаю с себе роль, я відпускаю <проблеми, емоції> і повертаюся в своє життя.

2. Командну рефлексію про виконану роботу. Приблизні питання:

·       Чи була досягнута мета? Якщо так, то яким чином? Якщо ні, то чому?

·       Чи були виявлені які-небудь незаплановані ефекти (позитивні або негативні)?

·       Що потрібно змінити на етапі підготовки, відтворення?

·       Помилки та успіхи, внесок кожного учасника?

Все записати.



ПІДГОТОВКА ДО ФОРУМ-ВИСТАВИ

Група потенційних учасників збирається на зустрічі. Максимальна кількість 20 осіб, з урахуванням природного зменшення кількості в подальшому. Проводять ігри, виконують вправи, знайомляться з методикою ФТ, обговорюють різні напрямки, які бентежать. Разом вирішують які проблеми можна підняти. 

Питання: які люди в нашому суспільстві зазнають пригноблення, дискрімінації, утисків?
Якщо група соціально-однорідна, то запитання ставиться: Яких утисків зазнаєте ви, як <назва групи>? Що вас бентежить? Чого не вистачає? Опишіть ситуацію, яка найбільше вас образила, збентежила останнім часом?

Ведучий записує усі варіанти на дошку або фліпчарт, щоб було наочно. Потім починають поглиблювати кожен варіант, уточнюючи суть проблеми.

Наприклад, якщо на дошці написано «проблеми з батьками (у дітей)», потрібно з'ясувати: проблеми з батьками в чому?

Уточнюючі питання: вас не розуміють, вас контролюють, до вас лізуть в соціальні мережі, вас змушують вибирати інститут, в який ви не хочете, вам забороняють зустрічатися з кимось? ..

Додаткові питання слід задавати тільки тоді, коли процес обговорення йде з трудом. Одна з причин, чому це може відбуватися, - група недостатньо вам довіряє. Якщо ви готові з цим працювати, можете в якості прикладу поділитися особистим досвідом в якийсь із зазначених проблем, якщо ви дійсно це переживали. Також слід підібрати та провести ігри та вправи на зближення, розслаблення, знеяття емоційної напруги. Можна запропонувати написати відповіді.

Ведучий записує усі уточнення на дошці або фліпчарті під основними виділеними проблемами. Деякі теми можуть об'єднуватися в категорії: ведучий, записуючи, уточнює у групи і записує їх разом, якщо щось повторюється.

Потім проводиться голосування. Можна використовувати стікери: кожен учасник групи отримує 2 стікера і зазначає ними 2 теми, які здаються самими значущими. Приклеювати обидва стікера на одну тему можна.

Після того як усі проголосували, список рейтингується. Так вибирається загальна тема майбутньої форум-вистави! Якщо під час первинного обговорення виникає занадто «Хвороблива» тема - наприклад, насильство в сім'ї – вирішує Джокер. Також не бажано інсценувати конфлікт, який ще не закінчився в реальному житті. Його слід  В першу чергу це залежить від вашого рівня компетентності у цьому питанні. Можна знайти експертів і запросити їх працювати разом. варто мати на увазі, що такі питання, як правило, дуже болючі і вимагають індивідуальної психотерапевтичної роботи, а не участі в шкільному спектаклі. Дуже важливо тверезо зважити свої знання, свої можливості роботи з темою і оцінити, наскільки це може бути травматично для інших. Рекомендується братися за подібну тему тільки в тому випадку, якщо це не перший форум-спектакль у вашому житті, у вас є з ким проконсультуватися, а учасники досить дорослі і відповідальні, щоб дізнаватися щось нове про себе. Треба пам’ятати та нагадувати іншим учасникам, що форум-театр не має терапевтичної (лікувальної) мети.

Якщо хтось принципово хоче робити інший спектакль, можна або розділити групу навпіл і підготувати два форуми, або запропонувати учасникам технологію «флешок»: коли на загальну тему робиться три не пов'язаних між собою сюжету, в кожному з яких можуть підніматися кілька проблем.

Після вибору теми група створює історію. Це робиться на окремій зустрічі. Учасники разом відповідають на питання і створюють загальний «скелет» сюжету. Джокер задає учасникам різні питання, вони обговорюють та описують героїв, історію, конфлікт. Це складний процес і він потребує окремого опису.

Джокер стежить за тим, щоб обговорення відбувалося в доброзичливій атмосфері, всі версії були почуті і зафіксовані, а учасники втрималися в рамках створення загальної історії без зайвої деталізації. Також потрібно пам'ятати, що обрана версія сюжету має бути максимально реалістичною. Вистава повинна бути «як у житті». Історія повинна чітко означити проблему, надати простір для обговорення глядачами.

Далі росподіляють ролі. Кожний пропрацьовує свого героя. Вигадує біографію, характер, описує думки та його почуття під час дії. Це допоможе вірно «тримати роль» під час замін на виставі. Кожен виконавець також відповідає на питання: Чим мій персонаж схожий зі мною та чим відрізняється, якім якостям я можу навчитися (виправити), які свої проблеми можу пропрацювати за допомогою вистави (від чого позбутися)? Це допоможе відокремити себе від персонажа та розширити межі свого світогляду.

Тільки після цього пишуть сценарій. В процес написання реплік Джокер як найменше втручається, щоб не накладати відбитку свого бачення. Він може лише слідкувати за реалістичністю та ясністю.

Наступний етап – репетиції. Актори повинні працювати над дикцією та акторською майстерністю, щоб досягти максимальної реалістичності та емоційного відгуку у глядачів.

Пропрацьовують різні варіанти розвитку подій, можливі заміни.

Драматургія сценарію та робота над виставою

·       Конфлікт – відбувається щось, від чого страждає протагоніст;

·       «БОМБА» - в кожній сцені повинна бути гостра фраза, яка провокує глядачів на бланки. Потрібно 2-4 «бомби» в кожній сцені;

·       Побудова дії: 1) Протагоніст, який щось робить, його маленька історія; 2) Діалог з антагоністом з приводу проблеми; 3) Розвиток конфлікту, підключаються інші персонажі; 4) В кінці дії конфлікт залишається не вирішеним.

·       Розвиток сюжету відбувається по наростаючій: Перша дія позначує конфлікт, друга – загострює, третя підкреслює переживання героя, четверта і остання доводить до кульмінації. В першій та останній дії беруть участь головні герої, в інших антагоніст може не з’являтися;

·       Вистава займає не більше 20 хвилин.

·       РЕПЕТИЦІЇ – будуються таким чином: розігрів (вправи), побудова мізансцен, індивідуальна робота над роллю, загальний прогін;

·       Генеральна репетиція в присутності кількох глядачів. Проводиться повністю з розминкою та бланками.

Технічний прогон. Перед виставою у вас повинна відбутися спеціальна репетиція, на якій виконавці зможуть відпрацювати технічні моменти: хто за ким виходить, хто переставляє декорації між сценами, де знаходиться реквізит, хто куди сідає, по яким траєкторіям потрібно виходити, щоб не стикатися і не повертатися спиною до залу.

Вживаннню в роль на цій репетиції не варто приділяти уваги. Текст на технічному прогоні є опорою для дій: на цій репліці потрібно дістати реквізит або встати, після цієї фрази - повернутися, а ці слова - сигнал для всіх виконавців, що сцена закінчується і треба переходити до наступної.

Гениральний прогон. Це репетиція, на якій збирається воєдино і грається в повну силу весь форум-спектакль. Тобто не тільки показується театральна частина, але і проводяться пробні бланки (не більше 1-2 на кожну сцену). Це дуже корисно для виконавців, щоб вони відчули себе спокійніше перед прем'єрою.

Генеральний прогін обов'язковий для прем'єри. Якщо ви повторюєте форум-спектакль в черговий раз, досить пари звичайних репетицій і технічного прогону. Кожному виконавцю рекомендуємо придумати свій спосіб, яким він буде вживатися в роль і виходити з неї.

Яка може бути реакція глядачів.

·     Галас - спектакль зачепив глядачів: вони або обговорюють, або перемикаються, тому що тема занадто важка. Не зупиняйте шум! Готуйте виконавців до того, що в залі може бути шумно: працюйте з голосом, тренуйтеся утримувати увагу на сцені. 

·         Тиша – ніхто не виходить на бланки - значить, сцена або не зачепила глядачів, або вона здається занадто складною, і ніхто не наважується. Джокеру потрібно нагадувати, та заохочувати сказати «Стоп». На перших порах можна запросити на прем'єру одного-двох «своїх», щоб в крайньому випадку вони вийшли на бланки, якщо інші глядачі зовсім не захочуть цього робити. При цьому не домовляйтеся, що саме вони будуть грати - компонент імпровізації повинна зберігатися.

·       На що особливо потрібно звернути увагу в роботі та при аналізі проведеного заходу:

· Точне формулювання, глибоке вивчення ПРОБЛЕМИ І РОЗУМІННЯ КОНТЕКСТУ: чим чіткіше і реалістичніше сформульована проблема, тим більше шансів отримати підтримку від представників вашої спільноти та тим більшим буде внесок виконаної роботи в досягнення позитивних змін у вашому співтоваристві.

·       ВИЗНАЧЕННЯ ЦІЛЕЙ І ЗАВДАНЬ РОБОТИ: формулювання мети і завдань необхідно для вироблення чіткого бачення процесу і розуміння того, яких саме змін ви очікуєте в результаті вашої роботи.

·   ВИЗНАЧЕННЯ ЦІЛЬОВОЇ АУДИТОРИИ: розуміння інтересів і потреб цільової аудиторії необхідні для розробки найбільш ефективних стратегій, які допоможуть вам у досягненні вашої мети і вирішенні проблем, які турбують вас або представників вашої спільноти.

·    КОМАНДНА РОБОТА: злагоджена робота в команді - один з важливих аспектів при плануванні і проведенні заходів з використанням Форум-театру. Необхідне чітке розподіл ролей в команді для забезпечення родючого грунту для спільного просування до наміченої мети.

·       ТРИВАЛЕ І ПОСЛІДОВНА РОБОТА З ЦІЛЬОВОЇ АУДИТОРІЄЮ:

·       досвід показує, що вирішення проблеми передбачає тривалий процес формування багаторівневого діалогу і взаємин між представниками спільноти. Звичайно, з урахуванням стратегій і підходів донорських організацій, що підтримують миротворчі ініціативи членів громадянського суспільства на місцях, як правило, ресурси для довгострокової роботи не завжди доступні. Однак саме подібний довгостроковий процес здатний сприяти розпізнанню гноблення і знаходженню спільних шляхів виходу з конфліктної ситуації і запобігання подальшого насильства.

·       МОНІТОРИНГ І ОЦІНКА проведеної ДІЯЛЬНОСТІ: висновки з усього заходу є одним з ключових факторів, що підвищує ефективність діяльності. Командна рефлексія і детальний аналіз виконаної роботи дозволяють вчитися на власних успіхах і погрішності.

Коментарі